Derita Sakaratul Final Hidup Alasannya Yakni Mengutamakan Istri Lebih Dari Ibunya

Ridhmedia
18/12/17, 02:05 WIB

Derita Sakaratul Maut Kerana Mengutamakan Isteri Lebih Dari Ibunya

Di zaman Rasulullah ada seorang cowok yang berjulukan Alqomah, ia sangat rajin beribadat. Suatu hari ia tiba-tiba jatuh sakit yang sangat kuat, maka isterinya menyuruh orang memanggil Rasulullah dan menyampaikan suaminya sakit berpengaruh dan dalam naza sakaratul maut. Apabila informasi ini hingga kepada Rasulullah, maka Rasulullah menyuruh Bilal r.a, Ali r.a, Salamam r.a dan Ammar r.a semoga pergi melihat keadaan Alqomah. Apabila mereka hingga ke rumah Alqomah, mereka terus mendapatkan Alqomah sambil membantunya membacakan kalimah La-ilaa-ha-illallah, tetapi pengecap Alqomah tidak sanggup menyebutnya.

Ketika para sobat mendapati bahawa Alqomah niscaya akan mati, maka mereka menyuruh Bilal r.a semoga memberitahu Rasulullah wacana keadaan Alqomah. Apabila Bilal hingga dirumah Rasulullah, maka bilal menceritakan segala hal yang berlaku kepada Alqomah. Lalu Rasulullah bertanya kepada Bilal; "Wahai Bilal apakah ayah Alqomah masih hidup?" jawab Bilal r.a, " Tidak, ayahnya sudah meninggal, tetapi ibunya masih hidup dan sangat bau tanah usianya". Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal; "Pergilah kau kepada ibunya dan sampaikan salamku, dan katakan kepadanya kalau ia sanggup berjalan, suruh ia tiba berjumpaku, kalau ia tidak sanggup berjalan katakan saya akan kerumahnya".

Maka apabila Bilal hingga kerumah ibu Alqomah, kemudian ia berkata menyerupai yang Rasulullah kata kepadanya, maka berkata ibu Alqomah; " Aku lebih patut pergi berjumpa Rasulullah". Lalu ibu Alqomah mengangkat tongkat dan terus berjalan menuju ke rumah Rasulullah. Maka bertanya Nabi s.a.w. kepada ibu Alqomah; "Terangkan kepada ku kasus yang sebenar wacana Alqomah, jikalau kau berdusta nescaya akan turun wahyu kepadaku". Berkata Nabi lagi; "Bagaimana keadaan Alqomah?", jawab ibunya; "Ia sangat rajin beribadat, ia sembahyang, berpuasa dan sangat suka bederma sebanyak-banyaknya sehingga tidak diketahui banyaknya". Bertanya Rasulullah; "Bagaimana kekerabatan kau dengan dia?", jawab ibunya; " Aku marah kepadanya", kemudian Rasulullah bertanya; "Mengapa", jawab ibunya; "Kerana ia patut mengutamakan saya dari isterinya, dan berdasarkan kata-kata isterinya sehingga ia menentangku".

Maka berkata Rasulullah; "Murka kau itulah yang telah mengunci lidahnya dari mengucap La iilaa ha illallah", kemudian Nabi s.a.w menyuruh Bilal mencari kayu api untuk memperabukan Alqomah. Apabila ibu Alqomah mendengar perintah Rasulullah kemudian ia bertanya; "Wahai Rasulullah, kau hendak memperabukan putera ku didepan mataku?, bagaimana hatiku sanggup menerimanya". Kemudian berkata Nabi s.a.w; "Wahai ibu Alqomah, siksa Allah itu lebih berat dan kekal, oleh itu jikalau kau mahu Allah mengampunkan dosa anakmu itu, maka hendaklah kau mengampuninya", demi Allah yang jiwaku ditangannya, tidak akan guna sembahyangnya, sedekahnya, selagi kau marah kepadanya". Maka berkata ibu Alqomah sambil mengangkat kedua tangannya; "Ya Rasulullah, saya persaksikan kepada Allah dilangit dan kau Ya Rasulullah dan mereka-mereka yang hadir disini bahawa saya redha pada anakku Alqomah".

Maka Rasulullah mengarahkan Bilal pergi melihat Alqomah sambil berkata; "Pergilah kau wahai Bilal, lihat sama ada Alqomah sanggup mengucapkan La iilaa ha illallah atau tidak". Berkata Rasulullah lagi kepada Bilal ; "Aku khuatir kalau kalau ibu Alqomah mengucapkan itu semata-mata kerana pada saya dan bukan dari hatinya". Maka apabila Bilal hingga di rumah Alqomah tiba-tiba terdengar bunyi Alqomah menyebut; "La iilaa ha illallah". Lalu Bilal masuk sambil berkata; "Wahai semua orang yang berada disini, ketahuilah bahu-membahu marah ibunya telah menghalang Alqomah dari sanggup mengucapkan kalimah La iila ha illallah, kerana redha ibunyalah maka Alqomah sanggup menyebut kalimah syahadat". Maka matilah Alqomah pada waktu sebaik saja ia mengucap.

Maka Rasulullah s.a.w pun hingga di rumah Alqomah sambil berkata; "Segeralah mandi dan kafankan", kemudian disembahyangkan oleh Nabi s.a.w. dan sehabis dikuburkan maka berkata Nabi s.a.w. sambil bangun erat kubur; "Hai sobat Muhajirin dan Anshar, barang siapa yang mengutamakan isterinya daripada ibunya maka ia yaitu orang yang dilaknat oleh Allah s.w.t, dan tidak diterimanya daripadanya ibadat fardhu dan sunatnya.



@@@-------------------------@@@

Kumpulan Kisah Teladan Islami
Komentar

Tampilkan

Terkini

Peristiwa

+