Saiyidina Bilal (berkulit hitam) ialah di antara 7 orang yang pertama menzahirkan keIslaman secara terangan meskipun diancam oleh kafir musyrik. Apabila mengetahui hambanya, Bilal telah memeluk Islam, tuannya telah menyeksa Bilal dengan memakaikan baju besi dan lalu dijemur di padang pasir yang sangat panas. Ketika ditanya ihwal pegangan agamanya, Bilal tetap menyampaikan 'Ahad! Ahad!' (Allah Yang Esa, Yang Esa).
Bilal lalu diseret sampai ke lereng-lereng gunung tetapi Bilal tetap memperkatakan 'Ahad! Ahad!'. Imannya tidak bergoncang sedikitpun. Melihatkan tidak apa perubahan berlaku dalam diri Bilal, mereka lalu mempertingkatkan seksaan dengan meletakkan kerikil besar di atas badannya yang terjemur di tengah kepanasan matahari. Namun tiada ucapan lain yang keluar dari lisan Bilal kecuali 'Ahad! Ahad!' Bilal rela mati daripada menukar pegangan agamanya yang haq kepada yang bathil.
Apabila Saiyidina Abu Bakar diberitahu ihwal seksa yang dialami oleh Bilal, Abu Bakar terus berjumpa Umaiyah yang sedang menyeksa Bilal dan lalu meminta Bilal dibebaskan. Sebagai ganti Abu Bakar menyerahkan seorang hamba hitam yang lebih berpengaruh sebagai tebusan. Sebaik saja ditebus, Saiyidina Abu Bakar pun membebaskan Bilal dari perhambaan.
Moral & Iktibar
Iman yang kental dan pegangan aqidah yang kukuh tidak sanggup digugat sekalipun diseksa dengan pelbagai seksaan.
Kemanisan iktikad tidak ada tolong banding di dunia dan akhirat.
Allah tidak melihat kecantikan fizikal seseorang tetapi yang paling utama ialah kecantikan hati.
Allah mempertingkatkan tahap atau darjah keimanan seseorang, dengan mengenakan ujian dan cubaan.
Selagi tidak diuji dengan kesusahan, tahap keimanan belum sanggup dipastikan kebenarannya.
Bertambah berpengaruh iktikad seseorang, bertambah ahli ujian yang Allah kenakan ke atasnya.
Ujian dan bala yang dikenakan ke atas seseorang bukan bererti Allah membencinya, sebaliknya ia ialah satu rahmat untuk meninggikan darjatnya di sisi Allah.
Bala bahwasanya bukan 'bala' tetapi ialah satu nikmat yang patut disyukuri.
Kekayaan dan kesenangan hidup belum tentu menjadi satu nikmat, bahkan ia satu cubaan/bala untuk menguji sama ada kita mensyukuri Allah atau sebaliknya.