20 KATA MUTIARA HIKMAH KH. MAIMUN ZUBAIR:
1. Wong Yahudi iku biyen gelem mulang angger dibayar, tapi akehe kiyai saiki ngalor ngidul karo rokoan ora gelem mulang nak ora dibayar, gelem mulang angger dibayar. (Orang Yahudi dulu mau mengajar jikalau dikasih uang, tetapi kebanyakan kyai kini mondar-mandir sambil rokoan tidak mau mengajar jikalau tidak dikasih uang).
2. Wong neng dunyo iku ono bungahe lan ono susahe, kabeh iku supoyo biso dadek’ake parek marang Allah, Tapi nak neng darul abadi nak susah susah tok rupane nang neroko, tapi nak seneng yo seneng tok rupane neng suargo (Orang di dunia itu ada yang bahagia dan ada yang susah. Semua itu agar dapat mendekatkan diri kepada Allah, tetapi jikalau di darul abadi susah terus yaitu dikala di Neraka, dan bahagia terus dikala di Surga).
3. Kanggone wong islam nak susah yo disabari nak bungah disyukuri. (Untuk orang Islam dikala susah disabari dan dikala bahagia disyukuri).
4. Apik-apik’e dunyo iku nalikone pisah antarane apik lan olo. Sakwali’e, elek-elek’e dunyo iku nalikone campur antarane apik lan olo. Mulane apik iku kanggone wong Islam, lan elek iku kanggone wong kafir. (Bagusnya dunia itu dikala pisah antara elok dan jelek, sebaliknya jeleknya dunia itu dikala campur antara elok dan jelek).
5. Apik-apik’e wong iku taqwo marang Allah yoiku ora ngelakoni doso mboh iku doso cilik utowo doso gede kabeh iku di tinggal. (Bagus-bagusnya orang itu ialah orang yang bertaqwa, yaitu tidak mau melaksanakan dosa, baik dosa kecil maupun besar semuanya ditinggal).
6. Zaman simpulan iku senengane podo ngatur pangeran. yaiku podo akeh-akehan istighosahan koyo-koyo demo marang pangeran. (Zaman simpulan itu banyak orang yang mendemo Tuhan yaitu dengan cara Istighosah, seakan-akan menyerupai mengatur Tuhan).
7.Ngandikone bapakku :
ﺣََِﻔَﻂ َﺷُﻴﺌﺎ ﻭﻏﺎ ﺑﺖ ﻋﻨﻪ اﺷﻴﺎﺀ
akehe wong iku ngertine pekoro siji liyane ora ngerti koyo dene wong haji ngertine mong pecahan kaji, pembangunan masjid yo iku tok, ora ngerti bahwa sodakoh iku yo ono wong miskin mbarang. (Ayah aku pernah menyampaikan bahwa banyak orang yang tahu kasus satu tetapi yang lain tidak diketahui, menyerupai halnya orang tahunya hanya pecahan haji saja, atau shodaqoh pembangunan masjid saja, tetapi tidak tau bahwa sodaqoh itu juga ada yang buat fakir miskin).
8.Nak wong andal toriqoh utowo andal tasawuf iku ora ono bedone doso iku gede utowo cilik podo bae kabeh didohi. (Kalau orang Ahli Toriqoh atau Tasawuf tidak ada bedanya dosa itu baik besar atau kecil semuanya ditinggalkan).
9.Wong iku seng apik ora kena nyepeleake doso senajan cilik, lan ora keno anggak karo amal senajan akeh amale. (Orang itu yang elok ialah tidak menyepelekan dosa meskipun kecil dan tidak sombong dikala punya amal meskipun banyak).
10. Dunyo iku dadi tepo tulodone neng akhirat:
الدنيا مراة في الاخرة
(Dunia itu menjadi pola atau cermin di akhirat).
11. Ngalamate Qiamat iku angger wong tani iku wes aras-arasen tani, mergo untunge iku sitik. (Termasuk tanda Qiyamat itu orang sudah malas untuk bertani, lantaran untungnya sedikit).
12. Gusti Allah iku gawe opo bae mergo alasannya ialah awae dewe ‘kembang seberat mekar dewe’. (Allah itu menciptakan apa saja alasannya ialah diri sendiri ‘Bunga berat berkembang sendiri’).
13. Nabi bersabda : ﺍﻧﻜﻢ ﺳﺘﻤﺼﺮﻭﻥ ﺍﻣﺼﺎﺭﺍ seng artine kuwe kabeh ko bakal gawe kota dewe-dewe. (Wong sugih iku ko bakal gawe kota dewe-dewe, wong mlarat iku podo gawe deso dewe-dewe. artinya “Bahwasannya nabi telah bersabda yang artinya: Orang kaya itu akan menciptakan kota sendiri-sendiri, sedangkan orang Miskin nanti akan menciptakan desa sendiri-sendiri).
14. Endi-endi barang iku bakale ilang. Wong mangan daging eyo bakale ilang, tapi ono seng ora ilang, iyoiku barang seng ora ketok koyo dene ruh, kang ora alasannya ialah opo-opo, eksklusif pepareng soko Allah ora melalui proses. (Semua barang itu akan hilang, orang makan daging juga akan hilang dagingnya, tetapi ada yang tidak hilang yaitu Ruh, ini tunjangan lansung dari Allah tanpa proses).
15. Wali iku nak katok iku wes ora disiplin wali, masalahe wali iku ora keno kanggo conto, asale tingkahe iku selalu nulayani adat. (Yang namanya Wali jikalau kelihatan itu sudah tidak disiplin Wali, lantaran Wali itu dihentikan dicontoh, lantaran tingkahnya selalu berselisih dengan kebiasaan).
16. Alamate wali iku wes ora biso guneman karo menungso, masalahe wong nak guneman karo menungso iku yo ora biso dzikir karo Allah (Tanda wali itu sudah tidak dapat berkomunikasi dengan insan lantaran jikalau berdiskusi dengan insan biasanya tidak dapat dzikir dengan Allah).
17. Barang yen konkret iku ora katon , bisone katon iku angger ono negatif, koyo kuwe biso reti padang yen wes weruh peteng, wong biso ngerti Allah angger wes ngerti liyane Allah. (Sesuatu yang elok itu tidak kelihatan, dan akan kelihatan dikala ada yang tidak bagus, pola kau tau jelas jikalau sudah gelap, dan kau tau Allah dikala kau tau selain Allah).
18. Wong iku yen solat bengi kok ajak-ajak iku berati ora pati ikhlas, masalahe mbengi iku wayah turu, lah wong solat iku kudune soko karepe dewe. (Orang dikala salat malam mengajak-ajak berati itu membuktikan tidak begitu ikhlas, lantaran waktu malam itu waktu istirahat, jikalau mau salat memang dari cita-cita diri sendiri).
19. Sepiro senenge tangi soko kubur, iku sepiro enakke neng alam akhirat. (Seberapa senangnya orang bangkit dari kubur, seberapa senangnya di akhirat).
20. Wong naliko metu soko wetenge simbok iku kudu susah, tapi yen wong metu soko dunyo alias mati iku kudu roso seneng, iki alamate wong seng bakal urip seneng. (Orang dikala keluar dari kandungan sang Ibu harus susah, sedangkan keluar dari dunia yaitu meninggal harus bahagia ini alamatnya orang akan senang)
اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه. له الفاتحة