Ketakutan Umar Terhadap Allah

Ridhmedia
21/05/13, 16:45 WIB
Suatu dikala dia sedang sibuk dengan satu pekerjaan yang penting. Pada dikala itu, tiba seorang membawa pengaduan mengenai suatu hal kecil biar dia sanggup menyelesaikannya. Umar r.a kemudian memukul pundak cowok itu sambil berkata:

“Apabila saya duduk untuk mendapatkan perkara tersebut, kau tidak tiba menemuiku tetapi apabila saya sibuk dengan lain-lain perkara yang penting kau mencelahiku dengan perkara remeh temeh”.

Pemuda itu pun pergi dari situ. Tetapi Umar r.a memanggilnya kembali dan memberinya cemeti kemudian berkata:

“Pukullah saya dengan cemeti ini supaya kesalahanku terbalas”.

Pemuda itu berkata;

“Aku maafkan kau kerana Allah”.
Umar r.a pulang ke rumahnya kemudian bersolat taubat dua rakaat serta mencela dirinya sendiri:

“Wahai Umar! Kamu dahulukan hina maka Allah mengangkat darjatmu, kau sesat tetapi Allah telah memperlihatkan kau hidayah kepadamu, kau dulu sangat mengaibkan tetapi Allah memuliakan kau serta mengurniakan kau kekuasaan terhadap orang lain. Sekarang apabila salah seorang tiba kepadamu mengadu mengenai sesuatu kesalahan yang telah dilakukan terhadapnya untuk diselesaikan, kau memukulnya? Apakah jawapan yang akan kau berikan di hadapan Allah kelak?”.

Beliau menangis begitu usang menyerupai tangisan kanak-kanak kecil.

Suatu hari Umar menciptakan rondaan biasanya ke Harrah bersama hambanya Aslam. Nun jauh di sana kelihatan suatu cahaya api. Beliau berkata:

“Mungkin di sana ada sebuah khemah. Mungkinkah suatu khalifah yang tidak sanggup memasuki Bandar kerana waktu telah gelap. Marilah kita melihat hal mereka dan menguruskan keselamatan yang perlu untuk mereka”.

Apabila tiba di sana didapati seorang perempuan dan beberapa orang kanak-kanak sedang menangis. Sebuah periuk berisi air sedang terjerang. Umar menyapanya dengan salam dan dengan keizinan daripada perempuan itu dia tiba menghampirinya. Lalu Umar bertanya: “Mengapa kanak-kanak itu menangis?”.

Wanita itu tidak mengenali Umar dan dia menjawab pertanyaan Umar dengan sedih:

“Mereka lapar”.

“Apakah yang ada dalam periuk?”. Umar bertanya.

“Hanyalah air dijerang bagi mendiamkan kanak-kanak itu biar mereka pergi tidur dengan cita-cita kuliner sedang disiapkan untuk mereka apabila meraka bangkit nanti. Ah! Allah akan mengadili Umar pada hari tamat zaman kelak kerana membiarkan saya dalam kesusahan”, kata perempuan itu.

Umar menangis apabila mendengar kata-kata perempuan itu.

“Semoga Allah merahmatimu. Bagaimanakah Umar sanggup mengetahui kesusahanmu ini?’.

Wanita itu menjawab:

“Apabila dia menjadi amir kami, dia perlulah tahu mengenai kami”.

Umar pun kembali ke Bandar dan terus ke Baitul Mal. Beliau mengisi tepung, kurma, lemak dan pakaian serta wang dinar ke dalam karung. Apabila telah siap diisi dia berkata kepada Aslam:

“Sekarang letakkanlah karung ini di belakangku wahai Aslam”.

Aslam enggan kemudian menjawab: “Wahai Amirul Mukminin, biarlah saya sahaja yang memikulnya”.

Umar enggan mendengar kata-kata Aslam malah dia mendesaknya biar membenarkannya memikul barang itu di atas pundaknya sambil berkata:

“Apa! Mahukah kau memikul beban dosaku pada hari akhirat? Aku mesti membawa karung ini kerana saya akan disoal mengenai perempuan ini pada hari alam abadi kelak”.

Dengan perasaan yang berat Aslam meletakkan barang tersebut di atas belakang Umar kemudian bergerak pantas ke khemah perempuan tadi. Aslam mengikut dia dari belakang. Beliau memasukkan sedikit tepung, kurma dan lemak ke dalam periuk dan mengacaunya. Beliau menghidupkan api untuk memasaknya.

Aslam berkata;

“Aku lihat asap melalui celah-celah janggut Umar yang tebal”.

Seketika kemudian kuliner tersebut siap. Beliau sendiri yang melayani keluarga itu. Setelah kenyang dia menyimpan bakinya untuk kegunaan mereka di kemudian hari. Kanak-kanak tersebut sangat bangga sesudah memperolehi kuliner dan mereka bermain dengan riangnya selepas itu. Wanita itu sangat bangga dan berkata:

“Semoga Allah memberi ganjaran kepadamu kerana kebaikanmu. Selayaknya kamulah yang mengambil daerah Umar sebagai khalifah”.

Beliau duduk seketika di suatu penjuru yang berdekatan sambil memerhatikan kanak-kanak tersebut. Kemudian kembali ke Madinah. Dalam perjalanan pulang dia berkata kepada Aslam:

“Tahukah kau Aslam, mengapa saya duduk di situ? Aku telah melihat kesusahan mereka, maka begitulah juga saya mahu melihat mereka riang dan ketawa untuk seketika”.

Dikatakan bahawa tatkala Umar mengimami solat Fajar, dia selalu membaca Surah Kahf, Thaha dan lain-lain surah sambil menangis begitu besar lengan berkuasa sehingga kedengaran tangisannya sehingga ke beberapa saf di belakangnya. Suatu dikala dia membaca Surah Yusuf dalam solat Fajar sampailah dia ayat 86 yang bermaksud:

“Sesungguhnya hanyalah kepada Allah saya mengadukan kesusahan dan kesedihanku, dan saya mengetahui dari Allah apa yang tidak kau ketahui”.

Lantas dia menangis bersungguh-sungguh sehingga dihentikan meneruskannya lagi. Dalam solat Tahajjudnya kadang-kadang dia akan jatuh dan mendatangkan keuzuran disebabkan terlampau banyak menangis.
Komentar

Tampilkan

Terkini

Peristiwa

+